درباره وبلاگ

" الذین ان مکناهم فی الارض اقاموا الصلوه و اتوا الزکاه وأمروا بالمعروف و نهوا عن المنکر" (آیه۴۱ سوره مبارکه حج) وقتی قرآن‌کریم، ‌اولین نشانه حکومت صالحان را اقامه نماز می‌داند، جای هیچ ابهامی نیست که برنامه‌ریزی برای اقامه آن،‌ وظیفه حکومت و همگان ‌است‌که ‌نیاز به بسیج امکانات و توانمندی‌های لازم برای رسیدن به اهداف نماز دارد.اقامه­ ی نماز فقط این نیست که صالحان ، خود نماز بگزارند. این چیزی نیست که بر تشکیل حکومت الهی متوقف باشد؛ بلکه باید این ستون دین در جامعه به پا داشته شود و همه کس با رازها و اشاره‌های آن، آشنا و از برکات آن برخوردار گردند. درخشش معنویت و صفای ذکر الهی، همه ­ی آفاق جامعه را روشن و مصفا کند؛ و تن‌ها و جان‌ها با هم به نماز بشتابند و در پناه آن طمأنینه و استحکام یابند.
مطالب پیشین
آرشیو مطالب
وصیت نامه شهدا

لوگوی دوستان
امکانات دیگر


<-PollName->

<-PollItems->

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 48
بازدید دیروز : 14
بازدید هفته : 83
بازدید ماه : 82
بازدید کل : 40663
تعداد مطالب : 63
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1

Alternative content


اوقات شرعی
وصیت شهدا

ساعت فلش مذهبی
حضرت نوح ونماز     

بحار الانوار،این کتاب بی نظیر وارزشمند ،از حضرت باقر العلوم علیه السلام روایت می کند:

پرستش خدای یگانه واخلاص به پیشگاه او وبی همتایی دانستن حق ،که خداوند فطرت مردم را بر آن قرار داده است ،اصول آیین نوح بود .

پروردگار بزرگ از نوح وهمه انبیاء پیمان گرفت که او را فرمان ببرند واز شرک دوری جویند ،ونیز خدای مهربان حضرت نوح را به نماز وامر به معرف ونهی از منکر ورعایت حلال وحرام دعوت کرد.



حضرت لقمان ونماز     

آن بزرگمرد الهی  که براثر تزکیه نفس وجهاد فی الله ،از جانب حق وجود با برکتش چشمه جوشان  حکمت الهی شد ،در سفارشاتش به فرزندخود می فرمایید:

«یا بُنَیَّ اَقِمِ الصَّلوةَ وَ امُر بِا لمَعروُفِ وَانهَ عَنِ المُنکَرِ وَ صبِر عَلی ما اَصابَکَ اِنَّ ذلِکَ مِن عَزمِ الا مُوُرِ»

ای پسرم !نماز را به پای دار ودر جامعه اقدام به امر به معرف ونهی از منکر کن ودر برابر حوادث بردبار وصبور باش ،که تحمّل وصبر در راه ارشاد مردم نشانه ای عزم ثابت مردم بلند همّت است.

 

 



حضرت داود ونماز     

علامه مجلسی دانشمند کم نظیر شیعه در توضیح آیاتی که در رابطه با حیات با برکت داود است،روایاتی درباره فضایل ومحاسن وکثرت عبادات ومناجات داود ،بخصوص عشقی که آن پیامبر بزرگ به نماز داشت ،نقل می کند :

آن حضرت در خانه محرابهای متعددی قرار داده بود تا در جای جای منزلش نماز اقامه کند.

او اوقاتش را به چهار مرحله تقسیم کرده بود :روزی را برای حلّ مشکلات مردم ،روزی را برای زن وفرزندش ،روزی را برای دعا ومناجات در دل کوهها وکنار دریا ،وروزی را برای انس با محبوب در خلوت منزل و در کنار محراب عبادت .امام صادق علیه السّلام می فرماید :«در حالی که در محراب عبادتش مشغول نماز بود ،خداوند مهربان با وی سخن می گفت.»

                           برگرفته شده از کتاب سیمای نماز از قلم حسین انصاریان



اولین نماز پیامبر (ص)     

****بنام خدا****

 

 

اولین نماز پیامبر (ص) در عرش الهی و فلسفه ارکان نماز :

از امام موسی کاظم (ع) پرسیدند : به چه علت در نماز یک رکوع و دو سجده مقرر شده است ؟
حضرت (ع) فرمود : اولین نمازی که حضرت رسول (ص) ادا نمود ، در عرش الهی بود ، زیرا هنگامی که آن حضرت را در شب معراج به آسمان ها بردند و به نزد عرش رسید ، حق تعالی به آن حضرت ندا فرمود : ای محمد (ص) نزدیک چشمه ی « صاد » بیا و مساجد خود را بشوی و پاک گردان و برای پروردگار خود نماز به جای آر . پیامبر اعظم (ص) به نزدیک آن چشمه رفت و وضوی کامل به جای آورد و در خدمت پروردگار خود ایستاد .
پس حق تعالی امر فرمود که نماز را شروع کن . چون تکبیر گفت ،خداوند سبحان فرمود : یا محمد (ص) بخوان « بسم الله الرحمن الرحیم » تا آخر سوره حمد .
پس فرمود : بگو « سبحان ربی العظیم و بحمده » ، حضرت سه مرتبه گفت .
پس خداوند متعال فرمود : سر بردار . چون راست ایستاد ، فرمود : پروردگار خود را سجده کن . چون درست نشست جلالت حق تعالی را به یاد آورد و بی امر او به سجده رفت و سه مرتبه تسبیح گفت .
ندا رسید ، درست بایست و قرائت بخوان ؛ پس باز امر به رکوع و سجده فرمود . چون آن حضرت سجده ی اول را به جای آورد باز جلالت پروردگار خود را به یاد آورد و بار دیگر به سجده رفت . حق تعالی فرمود : سر بردار ، خداوند تو را ثابت دارد و تشهد بخوان . چون تشهد را تمام کرد ، حق تعالی او را ندا کرد که سلام کن . آن حضرت به پروردگار خود سلام کرد و خداوند جبار به سلام آن حضرت پاسخ گفت و فرمود : « و علیک السلام ای محمد » ، با نعمت من بر طاعت من قوت یافتی ، به عصمت خود تو را به درجه ی پیامبری رسانیدم و حبیب خود گردانیدم .
سپس امام موسی کاظم (ع) فرمود : در هر رکعت یک رکوع و یک سجده بود ، چون پیامبر اکرم (ص) به علت تذکر عظمت الهی سجده ی دیگر اضافه نمود ، خداوند متعال نیز آن را واجب گردانید .
از حضرت موسی بن جعفر (ع) پرسیدند : « صاد » کدام است ؟ حضرت فرمود : چشمه ای است که از رکنی از ارکان عرش الهی جاری می شود که به آن « ماء الحیات » می گویند یعنی آب زندگانی ، چنانچه حق تعالی در قرآن مجید فرموده است : « ص والقرآن ذی الذکر » .
از امام موسی کاظم (ع) پرسیدند : به چه علت تکبیر در ابتدای نماز ، هفت مرتبه سنت شده است و به چه علت در رکوع « سبحان ربی العظیم و بحمده » و در سجود « سبحان ربی الاعلی و بحمده » می گویند ؟ حضرت کاظم (ع) فرمود : حق تعالی آسمانها را هفت و زمین ها را هفت و حجاب ها را هفت آفریده است و چون رسول اکرم (ص) به معراج رفت و به مرتبه ی قاب قوسین رسید و یک حجاب از حجاب های هفت گانه برای او گشوده شد ، یک مرتبه « الله اکبر » گفت و هم چنین هر یک از حجاب ها که گشوده می شد یک مرتبه « الله اکبر » می گفت تا آنکه هفت حجاب برای او گشوده شد و هفت مرتبه « الله اکبر » گفت .
چون نماز معراج مؤمن است لذا مقرر کرده اند که در اول نماز هفت مرتبه « الله اکبر » گفته شود تا حجاب هایی که سبب دوری او از حضرت اقدس الهی گردیده ، از پیش او برداشته شود .
چون رسول مکرم (ص) بعد از رفع حجاب ها ، انوار عظمت و جلال حق تعالی بر دلش جلوه کرد ، اعضایش لرزید و به رکوع رفت و گفت : « سبحان ربی العظیم و بحمده » و چون سر برداشت نوری از آن عظیم تر بر او جلوه کرد ، پس به سجده رفت و گفت : « سبحان ربی الاعلی و بحمده » ، چون هفت مرتبه این ذکر را گفت ، دهشت او برطرف شد ، به این سبب مقرر شد که این ذکرها در رکوع و سجود ، خوانده شود .



نماز ،سرود رهایی وباب رحمت ایزدی     

نماز حقیقی ،موجب نجات کلّی وهمه جانبه است .انسان را از آفت ها ،آسیب ها وفرجامهای ناگوار رها می سازد وباب رحمت یزادن را به رویش می گشاید .در زمینه رهایی بخش نماز ،حداقل به موارد زیر بیندیشید وچنانچه به صحت آن معترف شدید بر وجوب وفضیلت این سرود زیبای رهایی ،مهر تایید زنید وبکوشید که از نماز گزاران واقعی باشید :

 1.رهایی از تنبلی فکری وضعف عقلی در شناخت بزرگترین حقایق هستی بویژه هستی کردگار .

2.رهایی از تنبلی جسمی وتن پروری .

3.رهایی از بی انظباطی ونداشتن یک برنامه منظّم در طول زندگی .

4.رهایی از حواس پرتی ،بی توجهی و بلاهت .

5.رهایی از ناسپاسی ،حق پوشی وحق کشی .

6.رهایی از دوستی وهمراهی بامغضوبان وگمراهان.

7.رهایی از کبر وخود بینی .

8.رهایی از عصبیت و نژاد پرستی .

9.رهایی از تفرقه وپراکندگی .

10.رهایی از نفاق ودورویی .

11.رهایی از تملق وچاپلوسی .

12. رهایی از اسارت بیگانگان.

13. رهایی از زندان تن.

14. رهایی ازاشرار ومرتبط شدن با نیکان .

15. رهایی ازهمه صفات زشت ونامطلوب وبرخورداری از خصال خدا پسند .

16. رهایی ازانواع گناه وتباهی.

17. رهایی ازبسیاری ازمرض های جسمانی وروحانی .

18. رهایی از نار ورسیدن به خوشبختی ابدی .

19. رهایی از غضب وشهوت.

20. رهایی از آرزوهایی دور ودراز.

21. رهایی  ازخرافه وجهل.

22. رهایی ازحسادت وخود آزاری.

23. رهایی ازحرص وبخل.

24. رهایی از معیشت ضنک.

25. رهایی ازحصارجهان ماده ومتصل شدن به عالم ملکوت .

26. رهایی از خود وپیوند باخدا.

27. رهایی ازخشم وسخط پروردگار.

28. رهایی ازکوری روز رستاخیزوعذاب یوم الحساب .

29. رهایی از عذاب عالم برزخ .

30. رهایی ازسختی جان کندن .



هر که نماز را ترک کند خدای متعال او را به پانزده عقوبت مبتلا کند :شش عقوبت در دنیا وسه عقوبت نزدیک مرگ و سه عقوبت در قبر وسه عقوب در قیامت که بشرح زیر میباشد.

اما شش عقوبت در زمان حیات :

1.بی آبرو شود،

2.برکت از مالش برود ،

3.عمر وثروتش زیاد نگردد،

4.دعایش مستجاب نگردد

5.خیراتش قبول حق نشود ،

6.دعای شایستگان نصیب وی نشود .

اما سه بلایی که نزدیک وفات به او می رسد :

1.سکرات مرگ بر اوشدید شود،

2.گرسنه از دنیا برود ،

3.تشنگی از او رفع نگردد.

اما سه عقوبتی که در قبر به وی رسد :

1.بادرد وغم قرین باشد،

2.درتاریکی محض بسر برد

3.تاقیامت در عذاب باشد.

اماسه عقوبتی که در قیامت به او رسد :

1.حساب بر وی دشوار شود

2.خداوند دشمن وی گرددوبه او  نظر رحمت  نیندازد واو را عذاب دردناک  رسد،

3.از قبر همچون حیوان به قیامت وارد گرددوسپس باذلّت وخواری رهسپار دوزخ شود .

 

 



توصیف های کوتاهی از نماز     

1.نماز ،برقراری ارتباط با الله وبریدن از آلهه هاست.

2.نماز،  کلاس وکتاب هستی است.

3.نماز ،صف آرایی در کرانه هستی ودیدن نادیدنیهاست.

4.نماز ،درس خاک طبعی وفروتنی وبریدن از منیت هاست.

5.نماز، نیاز همیشه انسان به شکفتن است.

6.نماز، صیقل وجودو آیینه حق است.

7.نماز ،سکوی اعتلا وعروج انسان است .

8.نماز،پیام مکتب ،ستون دین وقلّه بالندگی است .

9.نماز ،سکینه روح ،آرامش خاطر ووقار ظاهر است.

10.نماز ،قربانی کردن هوسها ،زدودن زشتی ها ،نفی انحصار طلبی ها،سدّکژرویها،عامل خویشتن داریهاورهبر نیکیهاوزیبا یهاست.

11.نماز ،چراغ هر خانه وکاشانه ،زینت هر شهر ودیار وعطر حیات است .

12.نماز ،ترسیم کننده طریق فلاح ونقطه اوج صیروت انسان است.

13.نماز،بانگ برپایی تعظیم ارزشها وتکریم انسانهاست.

14.نماز،کشش عاشقان ،محبوب خاشعان ومهر معبود است .

15.نماز، کلید دلهاست .

16.نماز ،موجب تابش انوار ایزدی است.

17.نماز ،سبب روی آوردن ایزد به بنده است.

18.نماز ،فاضل ترین کار است .

19.نماز ،ایجاد کننده اخوّت اسلامی است .

20.نماز ،جنگ با شیاطین است .

21.نماز ،گویا ترین آیینه ایمان است .

21.نماز، زبان هنری اسلام است.

22.نماز ،سدّمحکمی دربرابرسیل گناهان است.

23.نماز ،ترازوی سنجش انسانهاست .

24.نماز ،یاد متقابل عابد ومعبود است.

25.نماز،پایگاه اخلاص است.

26.نماز ،روشن کننده شبهای تاریک است .

27.نماز،ارزش است ونگهدار ارزشهاست .

28.نماز ،درس توحید ،رمز اخلاص وراز عبودیّت است .

29.نماز ،چشمه جوشان معرفت است .

30.نماز ،پرفروزترین ستاره آسمان احکام اسلامی است .

31.نماز ،کامل ترین پاسخ به عالی ترین نیاز انسان است .

32.نماز ،انعکاس فریاد روح محبوس در جسم است .

33.نماز ،ستون اسلام وپرچم رسالت رسول خدا (ص) است.

34.نماز ،کوبنده ترین سلاح مکتب توحید است .

35.نماز ،جاری تطهیر است.

36.نماز ،کور کننده چشم اهریمن است.

37.نماز ،رخساره ایمان وچهره دین است .

38.نماز ،عالی ترین سیر روحانی وعرفانی است .

39.نماز ،جوهر وعصاره دین است .

40.نماز ،تکلیفی غیر اسقاط است .



تفسر ارکان واذکار نماز     

تفسیر ارکان واذکار نماز

 

یاد خدا ، یاد آوری عظمت خدا

الله اکبر

تکبیره الا حرام

      گزیده ای از اصول دین

(توحید ،عدل،نبوت،امامت ،معاد)

خواندن سوره حمد

قرائت

احیاء قرآن در ذهن های بیدار

تفکر بر روی آیات قرآن

وخارج ساختن قرآن از فراموشی

خواندن سورهای دیگر از قرآن پس از سوره حمد

قرائت

چهار ذکر ،تشکر ،وحدانیت الهی وتکبیر ،چهار حقیقت ونمایه از توحید الهی تنزیه

تسبیحات اربعه در رکعات سوم وچهارم

ذکر

نمایان گر خضوع انسانی در برابر قدرتی مافوق وبرتر

سبحان ربی العظیم وبحمده

رکوع

نهایت درجه خضوع،تعظیم وکرنش متواضعانه در برابر موجودی کامل

سبحان ربی لا علی وبحمده

سجده

حمد وشکر،نفی شریک ،توجه به رسالت خاتم الانبیاءودرود وسلام بر ایشان

در رکعات دوم وچهارم

تشهد

سلام برنبی مکرم اسلام

سلام بر خود ورهروان این مسیر

سلام برمخطبان نمازوپیوندبا آنان

سلام های سه گانه وپایان نماز

سلام





صفحه قبل 1 2 3 4 5 ... 8 صفحه بعد