احادیثی از ائمه اطهار در مورد فریضه مهم والهی نماز
هرسال در کشور ما یک اجلاس سراسری نماز با موضوعات مختلف با هدف تبلیغ وترویج فرهنگ نماز برگزار می شود .افتتاحیه این مراسم پیامهای زیبای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای مدظله العالی است.گزیده ای از بیانات ایشان :
1.نمازرکن اصلی دین است وباید اصلی ترین جایگاه را در زندگی مردم داشته باشد.
2.برپاداشتن نماز ،نخستین ثمره ونشانه حکومت صالحان است .
3.هیچ وسیله ای مستحکم تر ودائمی تر از نماز برای ارتباط میان انسان وخدا نیست .
4.روح نماز ،یاد خدا وخشوع وحضور در برابر اوست.
5.انسان همیشه محتاج است ودر عرصه های خطر محتاج تر.
6.نماز نیاز آدمی است وروح این نماز توجه است ،مراقب باشیم ،جسم نماز از روح خالی نماند .
دربین انواع نماز ها که بیش از یکصد نوع می باشد .تنها شش مورد از آنها واجب است وبقیه همگی مستحب هستند یعنی به اختیار انسان است که بخواند یا نخواند . نماز های مستحبی تکمیل کننده نماز های واجب هستند وآثار وبرکات فراوانی در زندگی دارند.
نماز های مستحبی عبارتند از :
1.نافله های روزانه (قبل از نماز صبح دو رکعت ،قبل از نماز ظهر هشت رکعت ،قبل از نماز عصر هشت رکعت ،بعد از مغرب چهار رکعت ،بعد از عشاء دو رکعت نشسته ).
2.نافله شب (یازده رکعت )که عبارتند از :(نماز شب هشت رکعت ،نماز شفع دو رکعت ،نماز وتر یک رکعت ).
3.نماز باران.
4.نماز غفیله.
5.نماز ایام هفته (از شنبه الی جمعه ).
6.نماز چهارده معصوم (ع) که از رسول خدا صلی الله علیه وآله تا امام زمان علیه السلام می باشد .
نماز های واجب عبارتند از :
1.نماز های یومیه (صبح دو رکعت ،ظهر چهار رکعت ،عصر چهار رکعت ،مغرب سه رکعت،عشاءچهار رکعت ).
2.نماز میت.
3.نماز طواف خانه خدا.
4.نماز قضای پدر ومادر بر پسر بزرگتر .
5.نمازی که به واسطه نذر وقسم واجب می شود.
6.نماز آیات (خورشید گرفتگی ،ماه گرفتگی ،زلزله ،رعد وبرق وحشتناک ،باد های سرخ وسیاه وحشتناک ).
تحقیقات وبررسی های انجام شده پزشکی وبهداشتی فراوان نشان می دهد: که میکروب های موجود در بدن ، دهان و گلو وحتی دیگر اعضای کسانی که نماز نمی خوانند ،بیشتر از کسانی است که همواره نماز می خوانند ووضو میگیرند.
2.شخص نماز گزار لازم است قبل از نماز طهارت داشته باشد وخود رااز ادرار ومدفوع و.... خالی کند واین تاثیر فراوانی در طهارت ضاهری ودوری از عفونت کلیه ومجاری ادراری دارد که شخص تارک الصلاة کمتر به این مسائل توجه می کند وبیشتر به این بیماری ها دچار می شود .
3.تحقیقات انجام شده در سازمان جهانی بهداشت (wHo)نشان می دهد که بیماری روحی وروانی وتاثیر آن برجسم انسان علل وعوامل مختلفی دارد که جامعه بشری به آن دچار است مانند افسردگی روانی ،اختلال دوقطبی (دیوانگی )اعتیاد به مواد الکلی ،وسوسه واضطراب ،جنون جوانی و...جالب توجه آن است که اهل نماز بسیار کمتر به این بیماری ها دچار می شوند وکسانی که نماز نمی خوانند همواره در معرض انواع بیماری های جسمی وروحی وروانی هستند .
4.گذشته از موارد فوق ،آمار جرم وجنایت ،گناه ومعصیت در افراد بی نماز بسیار زیاد است.
س 711: نماز آيات چيست و علت شرعى وجوب آن كدام است؟
ج: نماز آيات دو ركعت است كه هر ركعت آن پنج ركوع و دو سجده دارد و اسباب شرعى وجوب آن عبارت است از: كسوف خورشيد و خسوف ماه، اگر چه مقدار كمى از آنها گرفته شود؛ زلزله و هر حادثه غيرعادى كه باعث ترس بيشتر مردم شود مانند بادهاى سياه يا سرخ و يا زرد كه غيرعادى باشند؛ تاريكى شديد، فرو رفتن زمين و ريختن كوه، صيحه آسمانى و آتشى كه گاهى در آسمان ظاهر مىشود. در غير از كسوف و خسوف و زلزله، بايد آن حادثه موجب ترس و وحشت بيشتر مردم شود، و حادثهاى كه ترس آور نباشد و يا موجب ترس و وحشت افراد نادرى گردد، اعتبار ندارد.
س 712: نماز آيات چگونه بايد خوانده شود؟
ج: به چند صورت مىتوان آن را بجا آورد: صورت اول: بعد از نيت و تكبيرة الاحرام، حمد و سوره خوانده شود و به ركوع برود، سپس سر از ركوع برداشته و دوباره حمد و سوره را بخواند و به ركوع رود و باز سر از ركوع بردارد و حمد و سوره بخواند و به ركوع رود و سپس سر از ركوع بردارد و همين طور ادامه دهد تا يك ركعت پنج ركوعى كه قبل از هر ركوعى حمد و سوره خوانده است انجام دهد، سپس به سجده رفته و دو سجده نمايد و بعد براى ركعت دوم قيام كند و مانند ركعت اول انجام دهد و دو سجده را بجا آورد و بعد از آن تشهد بخواند و سلام دهد. صورت دوم: بعد از نيت و تكبيرةالاحرام، حمد و يك آيه از سورهاى را قرائت كرده و ركوع كند، سپس سر از ركوع بردارد و آيه ديگرى از آن سوره را بخواند و به ركوع رود، و بعد سر از ركوع برداشته و آيه ديگرى از همان سوره را قرائت نمايد و همين طور تا ركوع پنجم ادامه دهد تا سورهاى كه پيش از هر ركوع، يك آيه از آن را قرائت كرده، قبل از ركوع آخر تمام شود. سپس ركوع پنجم را بجا آورد و به سجده رود، و پس از اتمام دو سجده، براى ركعت دوم قيام نمايد و حمد و آيهاى از يك سوره را بخواند و به ركوع برود و همين طور مانند ركعت اول ادامه دهد تا تشهد بخواند و سلام دهد و چنانچه بخواهد براى هر ركوعى به يك آيه از سورهاى اكتفا كند، نبايد سوره حمد را بيش از يك مرتبه در اول آن ركعت بخواند. صورت سوم: يكى از ركعتها را به يكى از دو صورت و ركعت ديگر را به نحو ديگر بجا آورد. صورت چهارم: سورهاى را كه آيهاى از آن را در قيام پيش از ركوع اول خوانده، در قيام پيش از ركوع دوم يا سوم يا چهارم تكميل نمايد، كه در اين صورت واجب است بعد از سربرداشتن از ركوع، سوره حمد را در قيام بعدى اعاده نموده و يك سوره يا آيهاى از آن را اگر پيش از ركوع سوم يا چهارم است، قرائت كند، و در اين صورت واجب است كه آن سوره را تا قبل از ركوع پنجم به آخر برساند.
س 713: آيا وجوب نماز آيات اختصاص به كسانى دارد كه در شهر وقوع حادثه هستند و يا شامل همه مكلفينى كه از آن مطلع شدهاند هر چند در آن شهر نباشندنيز مىشود؟
ج: وجوب آن مختص كسانى است كه در شهر وقوع حادثه هستند و كسى هم كه در شهر متصل به شهرى كه حادثه در آن رخ داده، به طورى كه مانند يك شهر محسوب شوند، زندگى مىكند، حكم آنها را دارد.
س 714: اگر شخصى هنگام وقوع زلزله بيهوش باشد و بعد از وقوع آن به هوش آيد، آيا نماز آيات بر او واجب است؟
ج: اگر علم به وقوع زلزله پيدا نكند تا اينكه زمان متصل به وقت وقوع آن بگذرد، خواندن نماز آيات واجب نيست، اگرچه احتياط آن است كه بجا آورد.
س 715: بعد از وقوع زلزله در منطقهاى، غالبا در مدت كمى دهها پس لرزه رخ مىدهد، حكم نماز آيات در اين موارد چيست؟
ج: هر زلزلهاى، چه شديد و چه خفيف، اگر زلزله مستقلى محسوب شود، نماز آيات جداگانهاى دارد.
س 716: اگر مركز زلزله نگارى، وقوع لرزشهاى خفيف زمين را با ذكر تعداد آن در منطقهاى كه ما زندگى مىكنيم، اعلام نمايد، ولى ما اصلا آنها را احساس نكنيم، آيا در اين حالت نماز آيات بر ما واجب مىشود يا خير؟
ج: اگر هنگام وقوع زلزله و يا در زمان متصل به آن، خودتان آن را احساس نكنيد، نماز آيات بر شما واجب نيست.
س 723: چگونه بايد افراد خانواده را براى خواندن نماز صبح بيدار نمود؟
ج: در اين مورد كيفيت خاصى در رابطه با افراد خانواده وجود ندارد.
س 724: نماز و روزه كسانى كه به گروهها و طايفههاى مختلفى منسوب هستند و نسبت به هم بغض و حسد و حتى دشمنى بدون دليل دارند، چه حكمى دارد؟
ج: براى مكلّف اظهار حسد و كينه و دشمنى با ديگران جايز نيست، ولى اين امور باعث بطلان نماز و روزه نمىشود.
س 725: اگر رزمندهاى در جبهه به علت شدت درگيرى قادر بر قرائت فاتحه يا سجده و يا ركوع نباشد، چگونه بايد نمازش را در آنجا بخواند؟
ج: بايد به هر نحوى كه برايش امكان دارد، نماز بخواند. اگر قادر بر انجام ركوع و سجده نيست، ايماء و اشاره به جاى ركوع و سجود كافى است.
س 726: پدر و مادر به فرزندانشان در چه سنى احكام شرعى و عبادات را بايد تعليم دهند؟
ج: مستحب است كه ولىّ اطفال احكام شرعى و عبادات را پس از رسيدن آنان به سن تميز به ايشان ياد دهد.
س 727: بعضى از رانندگان اتوبوسهاى مسافربرى كه بين شهرها رانندگى مىكنند، به نماز مسافران اهميتى نمىدهند و به تقاضاى آنان براى توقف اتوبوس جهت اداى نماز، توجهى نمىكنند، لذا گاهى نماز مسافرين قضا مىشود. وظيفه رانندگان اتوبوسها در اينباره چيست؟ مسافران نسبت به نمازشان چه وظيفهاى دارند؟
ج: بر مسافران واجب است كه در صورت خوف از فوت وقت نماز، از راننده بخواهند كه اتوبوس را در مكان مناسبى متوقف نمايد، و بر راننده اجابت درخواست آنان واجب است، و اگر به علت عذر مقبول و يا بدون دليل از توقف اتوبوس خوددارى كند، در اين صورت تكليف مسافران اگر خوف فوت وقت داشته باشند اين است كه نماز را در اتوبوس در همان حال حركت بخوانند و تا آنجا كه امكان دارد جهت قبله، قيام، ركوع و سجود را رعايت كنند.
س 728: آيا مقصود از اين گفته كه «شارب خمر تا چهل روز نماز و روزهاش نماز و روزه نيست»، اين است كه در اين مدت بر او واجب نيست نماز بخواند و بعدا بايد آنها را قضا كند؟ يا اينكه مقصود جمع بين قضاء و اداء است و يا آنكه قضاى آنها بر او واجب نيست بلكه اداء كافى است، ولى ثواب آن از نمازهاى ديگر كمتر است؟
ج: منظور اين است كه شرب خمر مانع از قبول نماز و روزه است، نه اينكه با شرب خمر وجوب اداى نماز و روزه ساقط شود و قضاء واجب گردد يا جمع بين اداء و قضاء لازم شود.
س 729: اگر مشاهده كنم كه شخصى بعضى از افعال نمازش را اشتباه انجام مىدهد، وظيفه شرعى ام چيست؟
ج: در اين مورد چيزى بر شما واجب نيست، مگر اينكه اشتباه ناشى از جهل او به آن حكم باشد كه در اين صورت احوط ارشاد و راهنمائى وى است.
س 730: نظر شريف جنابعالى درباره مصافحه نماز گزاران بعد از اتمام نماز چيست؟ قابل ذكر است كه بعضى از علماى بزرگوار فرمودهاند «راجع به اين موضوع چيزى از ائمه عليهم السلام وارد نشده است»، لذا انگيزهاى براى انجام مصافحه وجود ندارد. ولى در عين حال مشاهده مىكنيم كه مصافحه باعث افزايش دوستى و محبت بين نمازگزاران مىشود.
ج: مصافحه بعد از سلام و فراغت از نماز اشكال ندارد و به طور كلى مصافحه مؤمنين با هم مسaتحب است.

صفحه قبل 1 1 2 3 4 5 ... 8 صفحه بعد