درباره وبلاگ

" الذین ان مکناهم فی الارض اقاموا الصلوه و اتوا الزکاه وأمروا بالمعروف و نهوا عن المنکر" (آیه۴۱ سوره مبارکه حج) وقتی قرآن‌کریم، ‌اولین نشانه حکومت صالحان را اقامه نماز می‌داند، جای هیچ ابهامی نیست که برنامه‌ریزی برای اقامه آن،‌ وظیفه حکومت و همگان ‌است‌که ‌نیاز به بسیج امکانات و توانمندی‌های لازم برای رسیدن به اهداف نماز دارد.اقامه­ ی نماز فقط این نیست که صالحان ، خود نماز بگزارند. این چیزی نیست که بر تشکیل حکومت الهی متوقف باشد؛ بلکه باید این ستون دین در جامعه به پا داشته شود و همه کس با رازها و اشاره‌های آن، آشنا و از برکات آن برخوردار گردند. درخشش معنویت و صفای ذکر الهی، همه ­ی آفاق جامعه را روشن و مصفا کند؛ و تن‌ها و جان‌ها با هم به نماز بشتابند و در پناه آن طمأنینه و استحکام یابند.
مطالب پیشین
آرشیو مطالب
وصیت نامه شهدا

لوگوی دوستان
امکانات دیگر


<-PollName->

<-PollItems->

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 15
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 15
بازدید ماه : 218
بازدید کل : 40799
تعداد مطالب : 63
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1

Alternative content


اوقات شرعی
وصیت شهدا

ساعت فلش مذهبی
چهل حدیث     

احادیثی از ائمه اطهار در مورد فریضه مهم والهی نماز



ادامه مطلب
نماز در کلام نائب حضرت ولی عصر     

هرسال در کشور ما یک اجلاس سراسری نماز با موضوعات مختلف با هدف تبلیغ وترویج فرهنگ نماز برگزار  می شود .افتتاحیه این مراسم پیامهای زیبای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای مدظله العالی است.گزیده ای از بیانات ایشان :

 

 

 1.نمازرکن اصلی دین است وباید اصلی ترین جایگاه را در زندگی مردم داشته باشد.

 

2.برپاداشتن نماز ،نخستین ثمره ونشانه حکومت صالحان است .

 

3.هیچ وسیله ای مستحکم تر ودائمی تر از نماز برای ارتباط میان انسان وخدا نیست .

 

4.روح نماز ،یاد خدا وخشوع وحضور در برابر اوست.

 

5.انسان همیشه محتاج است ودر عرصه های خطر محتاج تر.

 

6.نماز نیاز آدمی است وروح این نماز توجه است ،مراقب باشیم ،جسم نماز از روح خالی نماند .



انواع نماز ها     

دربین انواع نماز ها که بیش از یکصد نوع می باشد .تنها شش مورد از آنها واجب است وبقیه همگی مستحب هستند یعنی به اختیار انسان است که بخواند یا نخواند . نماز های مستحبی تکمیل کننده نماز های واجب هستند وآثار وبرکات فراوانی در زندگی دارند.

 

نماز های مستحبی عبارتند از :

 

1.نافله های روزانه (قبل از نماز صبح دو رکعت ،قبل از نماز ظهر هشت رکعت ،قبل از نماز عصر هشت رکعت ،بعد از مغرب چهار رکعت ،بعد از عشاء دو رکعت نشسته ).

2.نافله شب (یازده رکعت )که عبارتند از :(نماز شب هشت رکعت ،نماز شفع دو رکعت ،نماز وتر یک رکعت ).

3.نماز باران.

4.نماز غفیله.

5.نماز ایام هفته (از شنبه الی جمعه ).

6.نماز چهارده معصوم (ع) که از رسول خدا صلی الله علیه وآله تا امام زمان علیه السلام می باشد .

 

نماز های واجب عبارتند از :

 

1.نماز های یومیه (صبح دو رکعت ،ظهر چهار رکعت ،عصر چهار رکعت ،مغرب سه رکعت،عشاءچهار رکعت ).

2.نماز میت.

3.نماز طواف خانه خدا.

4.نماز قضای پدر ومادر بر پسر بزرگتر .

5.نمازی که به واسطه نذر وقسم واجب می شود.

6.نماز آیات (خورشید گرفتگی ،ماه گرفتگی ،زلزله ،رعد وبرق وحشتناک ،باد های سرخ وسیاه وحشتناک ).



الهی نامه     

«الهی!ما همه بیچاره ایم وتنها توچاره ای،ما همه هیچ کاره ایم وتنها توکاره ای .»



ادامه مطلب
ضرر های فراوان ترک نماز     


تحقیقات وبررسی های انجام شده پزشکی وبهداشتی فراوان نشان می دهد: که میکروب های موجود در بدن ، دهان و گلو وحتی دیگر اعضای کسانی که نماز نمی خوانند ،بیشتر از کسانی است که همواره نماز می خوانند ووضو میگیرند.

2.شخص نماز گزار لازم است قبل از نماز طهارت داشته باشد وخود رااز ادرار ومدفوع و.... خالی کند واین تاثیر فراوانی در طهارت ضاهری ودوری از عفونت کلیه ومجاری ادراری دارد که شخص تارک الصلاة کمتر به این مسائل توجه می کند وبیشتر به این بیماری ها دچار می شود .

3.تحقیقات انجام شده در سازمان جهانی بهداشت (wHo)نشان می دهد که بیماری روحی وروانی وتاثیر آن برجسم انسان علل وعوامل مختلفی دارد که جامعه بشری به آن دچار است مانند افسردگی روانی ،اختلال دوقطبی (دیوانگی )اعتیاد به مواد الکلی ،وسوسه واضطراب ،جنون جوانی و...جالب توجه آن است که اهل نماز بسیار کمتر به این بیماری ها دچار می شوند وکسانی که نماز نمی خوانند همواره در معرض انواع بیماری های جسمی وروحی وروانی هستند .

4.گذشته از موارد فوق ،آمار جرم وجنایت ،گناه ومعصیت در افراد بی نماز بسیار زیاد است.



احکام نماز     

نماز استیجاری



ادامه مطلب
احکام نماز---- نماز آیات     

س 711: نماز آيات چيست و علت شرعى وجوب آن كدام است؟

ج: نماز آيات دو ركعت است كه هر ركعت آن پنج ركوع و دو سجده دارد و اسباب شرعى وجوب آن عبارت است از: كسوف خورشيد و خسوف ماه، اگر چه مقدار كمى از آنها گرفته شود؛ زلزله و هر حادثه غيرعادى كه باعث ترس بيشتر مردم شود مانند بادهاى سياه يا سرخ و يا زرد كه غيرعادى باشند؛ تاريكى شديد، فرو رفتن زمين و ريختن كوه، صيحه آسمانى و آتشى كه گاهى در آسمان ظاهر مى‏شود. در غير از كسوف و خسوف و زلزله، بايد آن حادثه موجب ترس و وحشت بيشتر مردم شود، و حادثه‏اى كه ترس آور نباشد و يا موجب ترس و وحشت افراد نادرى گردد، اعتبار ندارد.

س 712: نماز آيات چگونه بايد خوانده شود؟

ج: به چند صورت مى‏توان آن را بجا آورد: صورت اول: بعد از نيت و تكبيرة الاحرام، حمد و سوره خوانده شود و به ركوع برود، سپس سر از ركوع برداشته و دوباره حمد و سوره را بخواند و به ركوع رود و باز سر از ركوع بردارد و حمد و سوره بخواند و به ركوع رود و سپس سر از ركوع بردارد و همين طور ادامه دهد تا يك ركعت پنج ركوعى كه قبل از هر ركوعى حمد و سوره خوانده است انجام دهد، سپس به سجده رفته و دو سجده نمايد و بعد براى ركعت دوم قيام كند و مانند ركعت اول انجام دهد و دو سجده را بجا آورد و بعد از آن تشهد بخواند و سلام دهد. صورت دوم: بعد از نيت و تكبيرةالاحرام، حمد و يك آيه از سوره‏اى را قرائت كرده و ركوع كند، سپس سر از ركوع بردارد و آيه ديگرى از آن سوره را بخواند و به ركوع رود، و بعد سر از ركوع برداشته و آيه ديگرى از همان سوره را قرائت نمايد و همين طور تا ركوع پنجم ادامه دهد تا سوره‏اى كه پيش از هر ركوع، يك آيه از آن را قرائت كرده، قبل از ركوع آخر تمام شود. سپس ركوع پنجم را بجا آورد و به سجده رود، و پس از اتمام دو سجده، براى ركعت دوم قيام نمايد و حمد و آيه‏اى از يك سوره را بخواند و به ركوع برود و همين طور مانند ركعت اول ادامه دهد تا تشهد بخواند و سلام دهد و چنانچه بخواهد براى هر ركوعى به يك آيه از سوره‏اى اكتفا كند، نبايد سوره حمد را بيش از يك مرتبه در اول آن ركعت بخواند. صورت سوم: يكى از ركعتها را به يكى از دو صورت و ركعت ديگر را به نحو ديگر بجا آورد. صورت چهارم: سوره‏اى را كه آيه‏اى از آن را در قيام پيش از ركوع اول خوانده، در قيام پيش از ركوع دوم يا سوم يا چهارم تكميل نمايد، كه در اين صورت واجب است بعد از سربرداشتن از ركوع، سوره حمد را در قيام بعدى اعاده نموده و يك سوره يا آيه‏اى از آن را اگر پيش از ركوع سوم يا چهارم است، قرائت كند، و در اين صورت واجب است كه آن سوره را تا قبل از ركوع پنجم به آخر برساند.

س 713: آيا وجوب نماز آيات اختصاص به كسانى دارد كه در شهر وقوع حادثه هستند و يا شامل همه مكلفينى كه از آن مطلع شده‏اند هر چند در آن شهر نباشندنيز مى‏شود؟

ج: وجوب آن مختص كسانى است كه در شهر وقوع حادثه هستند و كسى هم كه در شهر متصل به شهرى كه حادثه در آن رخ داده، به طورى كه مانند يك شهر محسوب شوند، زندگى مى‏كند، حكم آنها را دارد.

س 714: اگر شخصى هنگام وقوع زلزله بيهوش باشد و بعد از وقوع آن به هوش آيد، آيا نماز آيات بر او واجب است؟

ج: اگر علم به وقوع زلزله پيدا نكند تا اينكه زمان متصل به وقت وقوع آن بگذرد، خواندن نماز آيات واجب نيست، اگرچه احتياط آن است كه بجا آورد.

س 715: بعد از وقوع زلزله در منطقه‏اى، غالبا در مدت كمى دهها پس لرزه رخ مى‏دهد، حكم نماز آيات در اين موارد چيست؟

ج: هر زلزله‏اى، چه شديد و چه خفيف، اگر زلزله مستقلى محسوب شود، نماز آيات جداگانه‏اى دارد.

س 716: اگر مركز زلزله نگارى، وقوع لرزشهاى خفيف زمين را با ذكر تعداد آن در منطقه‏اى كه ما زندگى مى‏كنيم، اعلام نمايد، ولى ما اصلا آنها را احساس نكنيم، آيا در اين حالت نماز آيات بر ما واجب مى‏شود يا خير؟

ج: اگر هنگام وقوع زلزله و يا در زمان متصل به آن، خودتان آن را احساس نكنيد، نماز آيات بر شما واجب نيست.



احکام نماز ---مسائل متفرقه نماز     

 س 723: چگونه بايد افراد خانواده را براى خواندن نماز صبح بيدار نمود؟

ج: در اين مورد كيفيت خاصى در رابطه با افراد خانواده وجود ندارد.

س 724: نماز و روزه كسانى كه به گروهها و طايفه‏هاى مختلفى منسوب هستند و نسبت به هم بغض و حسد و حتى دشمنى بدون دليل دارند، چه حكمى دارد؟

ج: براى مكلّف اظهار حسد و كينه و دشمنى با ديگران جايز نيست، ولى اين امور باعث بطلان نماز و روزه نمى‏شود.

س 725: اگر رزمنده‏اى در جبهه به علت شدت درگيرى قادر بر قرائت فاتحه يا سجده و يا ركوع نباشد، چگونه بايد نمازش را در آنجا بخواند؟

ج: بايد به هر نحوى كه برايش امكان دارد، نماز بخواند. اگر قادر بر انجام ركوع و سجده نيست، ايماء و اشاره به جاى ركوع و سجود كافى است.

س 726: پدر و مادر به فرزندانشان در چه سنى احكام شرعى و عبادات را بايد تعليم دهند؟

ج: مستحب است كه ولىّ اطفال احكام شرعى و عبادات را پس از رسيدن آنان به سن تميز به ايشان ياد دهد.

س 727: بعضى از رانندگان اتوبوس‏هاى مسافربرى كه بين شهرها رانندگى مى‏كنند، به نماز مسافران اهميتى نمى‏دهند و به تقاضاى آنان براى توقف اتوبوس جهت اداى نماز، توجهى نمى‏كنند، لذا گاهى نماز مسافرين قضا مى‏شود. وظيفه رانندگان اتوبوس‏ها در اين‏باره چيست؟ مسافران نسبت به نمازشان چه وظيفه‏اى دارند؟

ج: بر مسافران واجب است كه در صورت خوف از فوت وقت نماز، از راننده بخواهند كه اتوبوس را در مكان مناسبى متوقف نمايد، و بر راننده اجابت درخواست آنان واجب است، و اگر به علت عذر مقبول و يا بدون دليل از توقف اتوبوس خوددارى كند، در اين صورت تكليف مسافران اگر خوف فوت وقت داشته باشند اين است كه نماز را در اتوبوس در همان حال حركت بخوانند و تا آنجا كه امكان دارد جهت قبله، قيام، ركوع و سجود را رعايت كنند.

س 728: آيا مقصود از اين گفته كه «شارب خمر تا چهل روز نماز و روزه‏اش نماز و روزه نيست»، اين است كه در اين مدت بر او واجب نيست نماز بخواند و بعدا بايد آنها را قضا كند؟ يا اينكه مقصود جمع بين قضاء و اداء است و يا آنكه قضاى آنها بر او واجب نيست بلكه اداء كافى است، ولى ثواب آن از نمازهاى ديگر كمتر است؟

ج: منظور اين است كه شرب خمر مانع از قبول نماز و روزه است، نه اينكه با شرب خمر وجوب اداى نماز و روزه ساقط شود و قضاء واجب گردد يا جمع بين اداء و قضاء لازم شود.

س 729: اگر مشاهده كنم كه شخصى بعضى از افعال نمازش را اشتباه انجام مى‏دهد، وظيفه شرعى ام چيست؟

 ج: در اين مورد چيزى بر شما واجب نيست، مگر اينكه اشتباه ناشى از جهل او به آن حكم باشد كه در اين صورت احوط ارشاد و راهنمائى وى است.

س 730: نظر شريف جنابعالى درباره مصافحه نماز گزاران بعد از اتمام نماز چيست؟ قابل ذكر است كه بعضى از علماى بزرگوار فرموده‏اند «راجع به اين موضوع چيزى از ائمه عليهم السلام وارد نشده است»، لذا انگيزه‏اى براى انجام مصافحه وجود ندارد. ولى در عين حال مشاهده مى‏كنيم كه مصافحه باعث افزايش دوستى و محبت بين نمازگزاران مى‏شود.

ج: مصافحه بعد از سلام و فراغت از نماز اشكال ندارد و به طور كلى مصافحه مؤمنين با هم مسaتحب است.





صفحه قبل 1 1 2 3 4 5 ... 8 صفحه بعد