درباره وبلاگ

" الذین ان مکناهم فی الارض اقاموا الصلوه و اتوا الزکاه وأمروا بالمعروف و نهوا عن المنکر" (آیه۴۱ سوره مبارکه حج) وقتی قرآن‌کریم، ‌اولین نشانه حکومت صالحان را اقامه نماز می‌داند، جای هیچ ابهامی نیست که برنامه‌ریزی برای اقامه آن،‌ وظیفه حکومت و همگان ‌است‌که ‌نیاز به بسیج امکانات و توانمندی‌های لازم برای رسیدن به اهداف نماز دارد.اقامه­ ی نماز فقط این نیست که صالحان ، خود نماز بگزارند. این چیزی نیست که بر تشکیل حکومت الهی متوقف باشد؛ بلکه باید این ستون دین در جامعه به پا داشته شود و همه کس با رازها و اشاره‌های آن، آشنا و از برکات آن برخوردار گردند. درخشش معنویت و صفای ذکر الهی، همه ­ی آفاق جامعه را روشن و مصفا کند؛ و تن‌ها و جان‌ها با هم به نماز بشتابند و در پناه آن طمأنینه و استحکام یابند.
مطالب پیشین
آرشیو مطالب
وصیت نامه شهدا

لوگوی دوستان
امکانات دیگر


<-PollName->

<-PollItems->

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 52
بازدید دیروز : 14
بازدید هفته : 87
بازدید ماه : 86
بازدید کل : 40667
تعداد مطالب : 63
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1

Alternative content


اوقات شرعی
وصیت شهدا

ساعت فلش مذهبی
حضور شیطان موقع نماز     

زمانی که انسان می خواهد نمازبخواند،شیاطین دوراو رامی گیرندتانگذارندنمازبرگزار شود.وعده می دهندکه هنوززود است وبرای نمازوقت زیادی مانده، فعلاً خسته ای قدری استراحت کن،الآن گرسنه ای قدری غذابخور،بعداً نمازراخواهی خواند.

بعدازاینکه مشغول نمازشد او را وسوسه می کنند و توجه او را از نماز و اطاعت منصرف می نمایند و به چیز دیگری مشغول میدارند، فکرانسان را به همه جا می برند به جز نماز. حضرت محمد(ص) فرمودند:«وقتی بنده ای مشغول نماز و ذکر خدا می شود:شیطان  می آید و به او می گوید: به یاد فلان چیز باش،فکرفلان کار را بکن،این قدر وسوسه می کند تا انسان را از فکر نماز بیر به طوری که نداند چند رکعت نماز خوانده است».درحدیث دیگری آمده: وقتی انسان مشغول نماز شد شیطان می آید سد راهش می شود و تحریکش می کند تا از نماز دور گردد.

دراین موقع جنگ و نزاع میان نمازگزار و شیطان برپا میشود به همین جهت  آن مکانی را که برای نماز انتخاب شده محراب میگویند،محراب مکان حرب و جنگ است، چون شیطان موقع نماز در آن مکان می آید، وسوسه می کند که انسان را منصرف کند و انسان کوشش می نماید با اومخالفت نماید گاهی شیطان غالب می شود،وتوجه انسان را از نماز بیرون نمی برد وگاهی انسان،این زد و خورد تا آخر نماز ادامه دارد.لذا به انسان دستورداده شده که:وقتی می خواهد نماز یا قرآن بخواند،از اول آماده باشد، خود را مسلح نماید، ضربه اول را به او بزند وآن ضربه پناه بردن به خدا از شر شیطان و وسوسه های اوست، قرآن هم با کمال صراحت میفرماید: 

«هنگام قرآن خواندن ، پناه به خدا ببر ازشرشیطان رانده شده».

 

     

 

 

 

                                                                                                                                                  



معما های قرآنی درباره ای نماز     

1.روش خواندن نماز خوف در کدام آیه بیان شده است ؟

آیه 102سوره مبارکه نساء

 

2.سوره های که در نماز باران خوانده می شوند کدامند ؟

همان سور هایی که در نماز عید فطر خوانده می شوند (اعلی ،شمس ، غاشیه)

 

3.تنها سوره ای که در نماز جایگزین ندارد ،کدام سوره است؟

سوره حمد

4.ذکر مشهور رکوع بر گرفته از کدام آیه قرآن کریم است؟

آیه «فسبّح باسم ربّک العظیم»

 

5.تنها سوره ای که می تواند ،جانشین تسبیحات اربعه شود ،کدام سوره است ؟

سوره مبارکه حمد

 

6.آیه ای که چگونگی وضو گرفتن را آموزش می دهد ،کدام آیه است؟

آیه 6سوره مبارکه مائده

 

7.خواندن چه سوره هایی در نماز جعفر بن ابی طالب مستحب است؟

حمد،زلزال،عادیات ،نصر،اخلاص

 

8.ذکر مشهور سجده بر گرفته از کدام آیه قرآن کریم است؟

آیه «فسبّح اسم ربّک الاعلی»

 

9.در نماز جمعه بعد از قرائت سوره مبارکه حمد ،خواندن چه سوره هایی مستحب است ؟

سوره جمعه در رکعت اول وسوره منافقون در رکعت دوم

 

10.خواندن چه سوره هایی در نماز عید فطر وقربان مستحب است؟

الف)سوره مبارکه شمس یا سوره اعلی در رکعت اول

ب)سوره مبارکه غاشیه یا سوره شمس در رکعت دوم

 

11.آیه ای که در نماز دهه اول ذی الحجه خوانده می شود ،کدام آیه است؟

آیه 142سوره مبارکه اعراف

 

12.خواندن عمدی چه سوره هایی در نماز واجب ،موجب باطل شدن نماز می شود؟

سوره های دارای سجده واجب که عبارتند از:سجده،فصلت،نجم،علق

 

13.آیه ای که در نماز امام زمان (عج) دویست بار تکرار می شود ،کدام آیه است؟

آیه 5سوره مبارکه حمد

 

14.خواندن چه سوره هایی در نماز زیارت حضرت رضا (ع)مستحب است ؟

سوره های مبارکه: حمد ، یس ،الرحمن

 

15.دو سوره ای که اگر در نماز خوانده شوند ،باید سوره بعدی هر یک را نیز خواند ،کدامند ؟

سوره های مبارکه فیل و ضحی

 

16 .قرآن مجید از کدام نماز با عنوان «صلوةالوسطی »(نماز میانه)یاد نموده است؟

نماز ظهر

 

17 .آیه ای از سوره نحل که خواندن آن در خطبه ها (نماز جمعه وعید فطر)سفارش شده ،کدام آیه است ؟

آیه 90سوره مبارکه نحل

 

18 .اگر انسان در تمامی نماز های یک شبانه روز سوره........را  ــ حتی یک بار ـ نخواند ،مکروه است؟

سوره مبارکه اخلاص

 

19 .تنها سوره ای که خواندش در هر رکعت نماز ،مکروه نیست کدام سوره است؟

سوره مبارکه اخلاص

 

20.سوره هایی که هنگام نماز ،نمی توان از آنها به سوره ای دیگر برگشت (عدول )نمود ،کدامند ؟

سوره مبارکه اخلاص وکافرون

برگرفته شده از کتاب 1001معمای قرآنی



چه می کنی ؟     

من برخلاف دیگران اولین نمازم را نه در سن تکلیف ،بلکه سال ها بعد از آن خواندم .در دوران جوانی اصلاً نمی دانستم نماز چیست وآن را چگونه ادا می کنند تا این که بعد از ازدواج متوجه شدم همسرم یک محدود معینی از وقتش راصرف نماز وعبادت می کند .وقتی برای اولین بار دیدم که همسرم نماز می خواند،بعد از نماز با تعجب از او پرسیدم که چه کار می کند .واو بیشتر ازمن تعجب کرد .وقتی اوفهمید که من نماز نمی خوانم اولش ناراحت شد .آخر من که تقصیری نداشتم .من از یک مادر انگلیسی و پدر ایرانی متولد شده بودم ومدت ها در انگلستان زندگی کرده بودم .تازه بعد ازدواجم بود که به ایران آمدم  وهیچ وقت نماز نخوانده بودم .بعد از آن همسرم مرا به نمازتشویق می کرد ومن هم روز به روز علاقه مند به نماز می شدم تا این که کم کم خواندن صحیح نماز را یاد گرفتم .برای اولین  بار که نماز خواندم متوجه یک حالت روحی وزیبا در درونم شدم .کشش وجاذبه زیبایی مرا به سوی خود جذب می کرد .اکنون بسیارحسرت می خورم که چرا در دوران نوجوانی ام نماز نمی خواندم ؟

 

                                                               « برگرفته شده از کتاب نماز ،زیبا ترین نیاز »

 



کسی تکانم داد     

شب از نیمه گذشته بود .دلشوره عجیبی داشتم .هیجان زده بودم وخواب به چشمانم راه نمی یافت .از رختخواب برخاستم وکنار پنجره رفتم وکنارگلدان گل سرخ نشستم وچشمانم را به آسمان دوختم وبا خود گفتم: «فردا ...»فردا نه ساله می شدم وصبح قرار بود که اولین نماز واجبم را بخوانم .فردا برای من روز بزرگی بود .روزی که تغییر بزرگی در زندگی من ونوع اعمالم رخ می داد .همین طور فکر می کردم و با خودم حرف می زدم .شب انگار تمام شدنی نبود .ستاره ها در دور دست ها سو سو می زدندوچشمان من انگار با خواب میانه ای نداشت .تصمیم گرفتم تمام ستاره ها را بشمارم . در حالی که به دیوار کنار پنجره تکیه زده بودم،شروع کردم :« یک ،دو،سه ،چهار،... » نمی دانم تا چند شمردم که خوابم برد .در خوابی ناز بودم که احساس کردم کسی تکانم می دهد.چشم را که باز کردم کسی اطرافم نبود .اما نه ... صدای اذان می آمد .با خوشحالی دویدم به طرف حیاط و وضو گرفتم وبعد رو به قبله ،روی جانماز ایستادم ونیّت کردم.تا این جا می دانم که نیّت کردم وبعد احساسی عجیب مانند یک منبع بسیار بزرگ وقوی مرا به خود جذب می کرد .انگار در آسمان ها سیر می کردم وانگار مرا فراخوانده باشند .عجیب سبک شده بودم .دلم سر تاسر محبت شده بود وقلبم در سینه به  شدّت می تپید .آن هم فقط برای خدا.

 

« برگرفته شده از کتاب نماز ،زیبا ترین نیاز »



پیر دانا     

   ***   پیر دانا  ***

هرروز گوسفندان همسایه ها را جمع می کردم وآنها را برای یافتن اندک علوفه ای به صحرا می بردم .یادم می آید آن روز ها غیر از من چوپان دیگری هم گوسفندان خان ده بالا را به صحرا می آورد .او مرد پیر ودنیا دیده ای بود.اوایل ،زیاد آبمان در یک جوی نمی رفت وگاهی به خاطر حفظ حریم با هم دعوا می کردیم .

آخه گوسفندان او همیشه مزاحم گوسفندان من می شدند ؛اما کم کم با هم دوست شدیم .

یک روز متوجه شدم نماز می خواند .خیلی دوست داشتم خواندن نماز را یاد بگیرم .به همین خاطر از او درخواست کردم طریقه نماز خواندن را به من یاد دهد واو با خوشرویی تمام پذیرفت .

اولین نمازم را در ده سالگی ،پشت سر دوست پیر ودانایم خواندم .از آن وقت تا به حال هیچ وقت نمازم را ترک نکردم ؛چرا که نماز آرامش بخش دل من است.

 «برگرفته شده از کتاب نماز ،زیبا ترین نیاز »



نماز جماعت     

شبی «قتادة بن نعمان »از اصحاب خاتم انبیا محمد (ص) در مسجد النبی حاظر بود . اوّل مغرب ،نماز جماعت را با پیغمبر خواند. معمولاًرسول خدا (ص) برای ملاحظه حال اصحابش که راهشان دور بود نماز مغرب وعشاء را طوری می خواند که هنوز هوا خیلی تاریک نشده بود. شبی هواابری بود و  قتاد وقتی نمازش را تمام کرد ، متوجه شد هوا خیلی تاریک و برگشتنش خیلی مشکل است. رسول خدا دانست که اکنون موقعی است که باید قتاد از نور عملش باید بهره ببرد لذا از گوشه مسجد ،چوب خشکی از نخل خرما افتاده بود ،پیغمبر آن را برداشت وبه قتاد داد ،نوری از آن چوب برخاست وفرمود:«این چوب تا ده ذراع جلو وپشت سر تو را روشن می کند »،قتاد آن را گرفت وبوسیله روشنایی آن ،به منزلش رفت .اتفاقاً جانوری در گوشه خانه اش بود که از همین نور چوب ،او را تشخیص داد وکشت .در روایت چنین می فرماید که :« نور این چوب نور نماز جماعتش بود».آری هر کس نوری از ایمان وعملش ،با او خواهد بود .

مقام معظم رهبری (مدظله العالی ):
نماز آن هم به جماعت ،تشریع شده است .نماز جماعت،مظهر همان دو جهت است ؛هم توجه به معنویت ،توجه به خدا وذکر وخشوع وهم وحدت ،تجمّع وبرگردِ یک محور مشترک فراهم آوردن.به نظر من ،هر دو موضوع ،امروز برای ملت ما وبرای امت اسلامی ،مساله روز است .

             (بیانات در دیدار کارگزاران نظام 21/11/1375)

 



خاطره ای از سلمان فارسی     

یکی از اصحاب پیامبر (ص) می گوید:

روزی یکی از اصحاب پیامبر (ص) می گوید : روزی در کنار سلمان فارسی زیر درخت نشسته بودیم .سلمان دست خود را به طرف شاخه ای که خشک شده بود دراز کرد وآن را در دست گرفت .

سلمان شاخه را تکان داد تا همه برگ های آن برروی زمین ریخت.آن گاه رو به من کرد وگفت :   نمی پرسی که چرا چنین کردم ؟گفتم :برای چه این کار را کردی ؟

سلمان گفت :پیامبر خدا نیز چنین کرد ،روزی با آن حضرت زیر درختی نشسته بودم ،حضرت شاخه خشکی را گرفتند وآن را تکان دادند تا برگ هایش بر زمین ریخت .

آنگاه حضرت (ص) به من رو کردند وفرمودند :ای سلمان !  آیا نمی پرسی که چرا چنین کاری را انجام دادم ؟!

گفتم یا رسول الله چرا چنین کردید ؟حضرت فرمودند :

وقتی مسلمان وضو می گیرد ووضوی خود را نیکو انجام می دهد ،(یعنی به درستی وبا آداب آن را انجام می دهد )سپس نماز های پنجگانه را بجا می آورد گناهان او بر زمین می ریزد ومحو می گردد هم چنان که برگ های این شاخه خشک بر زمین ریخت .

پس از آن حضرت (ص) این آیه قرآن را تلاوت کردند:

«وَأَقِمِ الصَّلاهً طَرَفَیِ النَّهارِ وَ زُلَفًا مِنَ اللَّیلِ إنَّ الحَسَناتِ یُذهبِنَ السَّیِّئاتِ ذلِکَ ذِکری لِلذّ اکِرینَ»

«ونماز را در دو طرف روز (صبح وبعد از ظهر )وهمچنین ساعات شب بر پا دار،زیرا خوبی ها بدی ها را از بین می برد ،آن،برای پند گیرندگان پندی است.»

                                   *تفسیر المیزان ذیل آیه 114 سوره هود*



حضرت اسماعیل ونماز     

کتاب الهی درباره حضرت اسماعیل می فرماید :

«وَاذکُر فِی الکِتابِ اِسمعاعیلَ اِنَّه کان َصادقَ الوَعدِ وَکانَ رَسُولاًنَبِیّاً.وَکانَ یَامُرَ اَهلَهُ بِا لصَّلوةِ وَ الزَّ کوةِ وَ کان َ عِندَ رَبِّهِ مَرضِیّاً.»

اسماعیل را به یاد آر که دارای اوصاف پسندیده بود :وفادار به پیمان ،فرستاده حق ،خبر دهنده از حقایق ،وامر کننده زن وفرزند به نماز وزکات ،وبنده ای بود که خداوند در تمام برنامه ها از او خشنود بود.





صفحه قبل 1 2 3 4 5 ... 8 صفحه بعد